• Slide3
  • Slide2
  • Slide1

Nieuws

In-en uitcheckpalen worden sneller

Arriva plaatst in december nieuwe in- en uitcheckpalen in Dordrecht. Het reizigersoverleg RODAV is blij met de plaatsing, omdat de palen sneller reageren op de ov chipkaarten, die er tegenaan gehouden worden.
Het zal de wachtrijen en de stress van de overstap in Dordrecht voor doorgaande reizigers verlagen.

Het reizigersoverleg RODAV blijft aandringen om  meer in- en uitcheckpalen te plaatsen in Dordrecht. Dit zou kunnen op spoor 2 en 4, waardoor de opstoppingen in de spits op spoor 15/spoor 1  veminderd worden en er weer sprake zal zijn van een comfortabele overstap voor de doorgaande reizigers.

40 % van de reizigers die in Dordrecht aankomen met de Merwede Linge Lijn stappen over op treinen van NS die richting Rotterdam gaan. In de spitsuren is dit percentage waargenomen bij een schouw van het reizigersoverleg nog hoger.

 

Logo RODAV

Op alle stations in Nederland worden aanpassingen gedaan om mensen met een visuele beperking goed gebruik te kunnen laten maken van het openbaar vervoer.

Het reizigersoverleg RODAV constateert dat o.a. op station Sliedrecht en station Leerdam de blindegeleidelijnen niet goed zijn aangebracht.
Op het nieuwe verhoogde perron 2  in Leerdam lopen de lijnen te dicht bij de reclameborden langs.

Op het station Sliedrecht worden de geleidelijnen onderbroken op perron 2 (zie foto ) en is op perron 1 geen aanduiding naar de automaten aangebracht.
Het reizigersoverleg heeft dit bij Pro Rail aangekaart om dit te laten aanpassen.

Sliedrecht

Voor de nieuwe DAV concessie die in december 2018 ingaat, hebben 3 vervoerders ingeschreven.

Het zijn Arriva (de huidige vervoerder in de concessie), EBS en Qbuzz.
In januari zal bekend gemaakt worden wie de inschrijving heeft gewonnen.

 

Logo RODAV

Het reizigersoverleg RODAV heeft in oktober een publiciteitsactie uitgevoerd. Gedurende 6 dagen is er een kaartje met een bonbon aangeboden aan de reizigers op de belangrijke stations van de Merwede Linge Lijn en de grote busstations.
Doel is om het reizigersoverleg bekend te maken bij de reizigers, zodat reizigers ideeën en suggesties voor verbeteringen met betrekking tot het reizen in de vervoersconcessie kenbaar kunnen maken.

Hieronder het uitgedeelde kaartje met bonbon.

publiciteitsactie

Vervoerder Arriva vraagt om prijsverhoging in verband met introductie cashless reizen

Het invoeren van cashless reizen in de bus (het kopen van een kaartje in de bus kan dan alleen nog met behulp van pin transactie) zal de veiligheid van de chauffeur verhogen.
Het reizigersoverleg staat op zich positief tegenover verhogen van de sociale veiligheid in de bus.
Dat er afspraken gemaakt zijn tussen chauffeurs en Arriva, zonder overleg met reizigersorganisaties, betekent dat invoering hiervan voor rekening komt van de vervoerder.

In het advies over de tariefaanpassingen 2018 heeft het reizigersoverleg dit standpunt verwoord.

Het reizigersoverleg RODAV heeft in het overleg met provincie Zuid-Holland en Arriva gepleit voor een zorgvuldige invoering. Het moet mogelijk blijven in het OV te reizen voor mensen die door welke oorzaak dan ook (even) geen pinpas hebben.
Ook voor buitenlandse bezoekers moet het mogelijk blijven om te reizen in het openbaar vervoer, zonder OV chipkaart.

donderdag, 14 september 2017

Omroep uitstapzijde in MLL lijn

Reizigersoverleg Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden, het RODAV. heeft Arriva gevraagd om op de Merwede Linge Lijn de uitstapzijde om te roepen.

Begin juli 2017 heeft Arriva het verzoek van het RODAV om de uitstapzijde in de Merwede Linge Lijn om te roepen gehonoreerd.
Voor blinden en slechtzienden is het handig om te horen aan welke kant van de trein uitgestapt moet worden.
Na de aankondiging van het volgende station wordt omgeroepen 'uitstap links' of 'uitstap rechts'.
De omgeroepen zijde geldt altijd vanuit de rijrichting van de trein.

Bij verstoringen waarbij de trein op een andere perron aankomt, kan de machinist van de trein omroepen dat er aan een andere zijde moet worden uitgestapt.

Het reizigersoverleg is blij met deze aanpassing omdat voor mensen met een visuele beperking het reizen in het openbaar vervoer zo gemakkelijk mogelijk moet worden gemaakt.

Lijn 5 geopend door wethouder Frije

Op zaterdag 19 augustus 2017 heeft wethouder Hans Frije van de gemeente Gorinchem de nieuwe stadsbuslijn 5 geopend in bijzijn van Arriva, de provincie Zuid-Holland, leden van de SP, vertegenwoordiging van het reizigersoverleg RODAV  en last but not least   bewoners van de Lingewijk.

Daarmee is een langlopende wens van de bewoners van de Lingewijk in vervulling gegaan. De fractie van de SP in Gorinchem heeft de bewoners hierin ondersteund.

De Lingewijk kende tot dusver alleen een OV verbinding op de Arkelse dijk, een halte die moeilijk toegankelijk is voor ouderen en mensen met een lichamelijke beperking.

Lijn 5 rijdt tot eind december 2017 op proef. Het reizigersoverleg RODAV hoopt dat door het goede gebruik van de lijn door de bewoners van de Lingewijk de dienst ook na december zal worden gecontinueerd.

Elektrische bus op stadsdienst Gorinchem en lijn 10 in Dordrecht

Met ingang van 10 juli zet Arriva twee elektrische bussen in op de stadsdienst in Gorinchem en drie op de stadsdienst lijn 10 in Dordrecht.
In Gorinchem rijden de bussen alleen in de spits, buiten de spits worden de bussen opgeladen.

Leden van het reizigersoverleg RODAV hebben op uitnodiging van Arriva een proefrit gemaakt met de 2 typen bussen die ingezet worden.
De bussen rijden stil, op de bus die in Dordrecht wordt ingezet, was alleen de airconditioning wat meer hoorbaar, doordat het motorgeluid afwezig is.
Mogelijk is de plaats van het informatiescherm in de 'Dordtse' bus wat minder handig, maar omdat het scherm bij de proefrit niet ingeschakeld was, is dit nog niet goed te beoordelen.

Voor het overige zijn het mooie bussen en een aanwinst voor de vloot van Arriva.

Om deze mijlpaal te vieren plant Arriva voor 1000 reizigers een boom in het 'Arriva' bos in de provincie Zuid-Holland.

 

 

De proef met de avondafvaarten van de Waterbus tussen Dordrecht, Papendrecht en Zwijndrecht eindigt op 30 juni 2017.

Helaas waren er veel te weinig passagiers die van dit aanbod gebruik hebben gemaakt. Gemiddeld waren het 2,4 reizigers die per afvaart er gebruik van gemaakt
hebben. Ook de mooie dagen in mei gaven weinig verbetering te zien.
De horeca en uitgaansgelegenheden in Dordrecht hebben helaas niet of te weinig ingespeeld op de proef door arrangementen aan te bieden in combinatie met de avondboot, een gemiste kans.

De gehandicaptenplatforms hebben een schouw uitgevoerd op bushaltes en stations in de Alblasserwaard.
Aangepaste haltes voor gehandicapten zijn in de praktijk nog steeds niet of moeilijk te gebruiken. Zie bijvoorbeeeld de foto mbt halte waar het bushokje zorgt voor een te smalle loopruimte.

 

 

 

 

Zie hieronder het verslag

Verslag van controle diverse bushalten en MLL stations in de AV           Datum: 2 mei 2017

Deze controle is uitgevoerd door de gezamenlijke gehandicaptenplatforms in de AV.

Zij zijn de officiële belangenbehartigers gehandicaptenbeleid naar de zes gemeenten in deze streek.

De controle is uitgevoerd om te zien of ( aangepaste ) halten voldoen aan de toegankelijkheid en bruikbaarheid.

Gekeken is naar verschillende halten in Zederik, Giessenlanden, Hardinxveld-Giessendam en Sliedrecht.

De bevindingen zijn in onze ogen niet hoopgevend.

 

Verschillende halten zijn nog geheel niet aangepast en waar dit wel het geval is, is dit vaak maar gedeeltelijk en voldoen die halten niet aan de toegankelijkheid en bereikbaarheid.

Betreffende bushalten is geconstateerd dat de vrije ruimten op de halten niet voldoende zijn.

Abri’s staan soms maar 30 tot 60 cm vanaf de rijbaan zodat met rolstoelen, rollators en kinderwagens geen toegang is te verkrijgen tot de Abri

Vaak is ter hoogte van de bus uitstapplaats geen ruimte om veilig uit de bus te komen, men komt direct op een fietspad uit.

Blinden geleidelijnen stoppen aan het eind van de halten zodat verder gaan niet mogelijk is.

Vele halten hebben geen schuilmogelijkheid en kunnen daarom niet gebruikt worden door mensen met verschillende beperkingen waarbij kou en regen een grote invloed hebben op hun aandoeningen.

schevehalte

Voorbeeld van een halte met scheef oppervlak, lastig voor iemand met een rolstoel

Als de handreiking van het Provinciaal platform Mobiliteit voor toegankelijke bushalten gebruikt zou worden bij de realisering van nieuwe en het opwaarderen van oude halten dan zijn de halten in ieder geval bruikbaar voor mensen met verschillende beperkingen, bereiken van halten zal vaak een groot probleem blijven.

Ook het handboek voor toegankelijkheid en het boekwerk Beton goed op weg met ontwerp richtlijnen en dan specifiek Halteren op beton kunnen een grote bijdrage leveren aan het realiseren van goede halten.

Bevindingen betreffende de MLL.

Geleidelijnen lopen op diverse plaatsen niet aaneengesloten door, naar kaartautomaten, ter hoogte van bankjes, van parkeerplaats naar perron of op de spooroversteken zijn geheel geen lijnen zodat de persoon zich totaal niet kan oriënteren en dit gevaarlijke situaties kan geven.

De hoogte van de perrons is op verschillende plaatsen niet gelijk aan de ingang van de treinen.

ruimteperron

                Treinvloer en perron zijn niet op dezelfde hoogte.

Op Boven-Hardinxveld zijn de rails verzakt zodat de treinvloer 7 cm onder het perron uitkomt.

 

Op enkele plaatsen liggen perrons meer dan 5 cm lager dan de treinvloer.

Tevens is het nog steeds zo dat de ruimte tussen perron en uitschuifplanken zelfs meer dan 10 cm is zodat een rolstoeler en rollatorgebruiker hier vast komen te zitten.

Volgens ons kan dit opgelost worden door drukzenders te plaatsen.

Voor blinden liggen nog steeds geen goede witte kleine tegels aan de rand van het perron.

Er zitten geen noppen op zodat men dit niet voelt.

Tevens willen wij aandacht vragen voor het omroepen in treinen, laat hierbij de melding uitgaan bij stoppen aan welke kant uitgestapt kan worden, dit voorkomt oponthoud en verwarring.

Bijgevoegd enkele foto’s ter verduidelijking.

Namens AV gehandicaptenoverleg.

Goof van Rijswijk

Pagina 2 van 2